— Aija Salo

Keskusta hylkäsi opiskelijat

Pääministerin suulla muutama päivä sitten esitelty keskustan koulutuspoliittinen linjaus oli kylmää vettä opiskelijoiden niskaan. Keskusta ajaa korkeakouluihin lukukausimaksuja, aluksi suomalaisille jatko-opiskelijoille ja ETA-alueen ulkopuolelta tuleville. Ammattiliittoni Suomen Valtiotieteilijöiden Liiton (SVAL) vihreä puheenjohtaja Elina Moisio tyrmää keskustan kaavailut. STT:n uutinen Hesarissa: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135224072140. Moision tiedote löytyy SVAL:n sivuilta, http://www.sval.fi. Myös nykyinen demariopetusministeri haukkui keskustan suunnitelmat, mutta vaalien jälkeen hallituspohja ja salkkujako menevät uusiksi. Toivottavasti opiskelijat ja opiskelijoiden vanhemmat ymmärtävät, että koulutuspolitiikka menee vaalien jälkeen pahasti mäkeen, jos sitä tehdään keskustan linjausten pohjalta. Keskustan riveissä on kyllä muutamia nuoria, opiskelijapolitiikassa toimineita järki-ihmisiä, mutta he jäävät toistuvasti puolueen sisällä paitsioon niin opintorahan korottamisessa kuin ilmeisesti lukukausimaksujenkin suhteen.