— Aija Salo

Poikkeavuuden logiikasta

Tunnustan: seuraan Idolsia. Sen lisäksi, että katson itse ohjelmaa kaksi kertaa viikossa, luen sen ympärillä pyörivät iltapäivälehtijutut. Niinpä tiedän senkin, että suosikkini Ari Koivunen alias Iso A on menossa käräjille epäillyn rattijuopumuksen takia. Minusta on tekopyhää vaatia, että Idols-etenijöiden pitäisi olla ns. naapurinpoikia ja -tyttöjä. Idols on esiintyvien laulajien kisa, ja itse kullakinhan on menneisyytensä. Siitä huolimatta närkästyin, kun Koivunen vähätteli rattijuopumustaan iltapäivälehdissä argumentilla "90 % suomalaisista miehistä on joskus ajanut kännissä, en ole mitenkään poikkeava". Se, että kaikki muutkin tekevät, ei ole kovin hyvä moraalin mittapuu. Tällaiselle logiikalle olisi kyllä käyttöä laajemminkin. Esimerkiksi eduskunnan tasa-arvovaliokunnan jäsen Jukka Roos, joka saattoi koskettaa kirjailija Sofi Oksasta Manalassa joulukuussa pepusta, voisi vedota tällaisen toiminnan tavallisuuteen: "Come on, 90 % suomalaisista miehistä on joskus kähminyt naista kännissä!"