— Aija Salo

Rikkoiko MAX lupauksensa miehille? Feministit valtaavat mieskanavan

Osallistuin tänä aamuna tv-ohjelmaan nimeltä F-Studio. Se on keskustelusarja, jossa feministit puivat yhteiskunnallisia kysymyksiä sukupuolen näkökulmasta. Mari Puoskari, Kaarina Näsi ja minä muistelimme ohjelmassa kouluaikoja ja sitä, miten sukupuolta ja naisten ja miesten välistä eroa tuotetaan koulussa aika perinteisesti. Ohjelmasarja näytetään ensi syksynä MTV3 MAX-kanavalla. Aluksi sain sätkyn, kun tajusin, että olin menossa esittelemään feminismiä kanavalle, joka on ilmoittanut lähettävänsä ohjelmaa vain tosiäijille. Nettisivuiltani voi lukea lehdistötiedotteen, jonka annoin marraskuussa yhdessä muutaman muun nuoren ehdokkaan kanssa. Kritisoimme sitä, että esimerkiksi homoseksuaalisuus ei mahdu MAX-kanavan mieskäsitykseen. Sitten ajatus alkoi huvittaa: Voi niitä kokolihaformulatosimiesparkoja, jotka luulivat MAX-kanavan ostamalla pääsevänsä eroon feministeistä, homoista, vauvoista ja muusta epäilyttävästä aineksesta. MAXista tuleekin ensimmäinen suomalainen kanava, joka lanseeraa kokonaisen sarjan feministisiä keskusteluja! Itse nauhoitus sujui mukavasti, vaikka olimmekin keskenämme liikuttavan yksimielisiä kaikesta. Mitä nyt tyttö- ja poikaluokista oli vähän eri näkemyksiä. Puimme sitä, miten useimmissa kouluissa yhä opetetaan aika perinteistä perhekäsitystä: homoseksuaalisuus tulee koulussa esiin yleensä korkeintaan seksuaalivalistuksen sivulauseessa. Sateenkaariperheiden kuvia on turha etsiä yhteiskuntaopin tai englannin kirjasta. Ratkaisuksi koulun sukupuolijärjestyksen murtamiseen ehdotimme ennen kaikkea tasa-arvokasvatuksen vahvistamista opettajankoulutuksessa.