— Aija Salo

Elämän ei tarvitse olla esterata

Kampanjani tähän mennessä konkreettisin tempaus oli tänään Tapiolassa, kun jaoimme tukiryhmäni kanssa tietoa esteettömyydestä. Kokeilimme kauppakeskuksen tietämillä ongelmapaikkoja, joista on hankala kulkea esimerkiksi pyörätuolilla ja lastenrattailla. Erityisesti pienten lasten vanhemmat, ikääntyneet ja eri tavoin vammaiset ihmiset hyötyvät esteettömyyden edistämisestä, mutta niin myös kaikki muut. Ihmisiä oli paljon liikkeellä aurinkoisessa säässä ja jaoimme satoja esitteitä. Ihanan tukiryhmäni askartelemat kyltit pysäyttivät monia ihmisiä lukemaan ja miettimään esteettömyysteemaa. Teksteinä oli mm. "Elämä ei ole esterata", "Keskimääräistä ihmistä ei ole" ja "Tid att leva - Hinder upptar tid". Jaettuamme kaikki esitteet menimme vielä teelle ja pullalle Jyrki Kasvin ja Eeva Honkanummen mielenterveysaiheiseen tilaisuuteen Espoon Kulttuurikeskukseen. Esteettömyys tarkoittaa sitä, että rakennukset ja kulkuväylät, palvelut ja tieto ovat kaikkien ihmisten saavutettavissa helposti ja yhdenvertaisesti riippumatta liikunta- tai näkökyvystä, kuulosta, pituudesta tai kielestä. Esteettömyys toteutuu yhä melko puutteellisesti: hissittömät asuintalot, luiskattomat virastot, monimutkaiset nettisivut ja kapulakieliset lomakkeet ovat arkipäivää. Jokainen voi kuitenkin edistää esteettömyyttä omassa ympäristössään. Kampanjassa otamme esteettömyyden huomioon niin, että kampanjatilaisuudet järjestetään mahdollisuuksien mukaan esteettömissä tiloissa.