— Aija Salo

En 71-årig kvinna utvisas i Borgå - i vems intresse ligger det?

HBL berättade i dag om den kommande utvisningen av den 71-årige Latifi Halide, som är kosovoalban. Hon bor i Borgå hos sin adoptivson och brorson som är hennes närmaste familj. Hennes andra arm är förlamad. Nu ska hon utvisas till Kosovo där hon inte har några som helst nära anhöriga. Hon har ingen möjlighet att försörja sig där - i Finland skulle släktingarna ta hand om henne. Motiveringen till avslaget av uppehållstillstånd är att hennes släktingar är inte tillräckligt nära släkt till henne och att familjeåterföreningen således inte kommer i fråga och att hon borde hur som helst ha ansökt om det tidigare och redan i hemlandet. Jag har verkligen svårt att fatta historien. I vems intresse ligger utvisningen? Vad är det som händer i huvuden på våra utlänningsmyndigheter? Kanske det ser ut för dem att det finns en stor risk att massor 70-åringar försöker utnyttja systemet om man beviljar uppehållstillstånd till Halide.