— Aija Salo

Innostavaa keskustelua sukupuolen moninaisuudesta

Minun ja vasemmistoliiton Tiia Aarnipuun eilen järjestämä Sukupuolipoliittinen matinea KOM-ravintolassa oli menestys. Ihmisiä oli täysi salillinen. Puhujavieraamme Suvi-Anne Siimes ja Johanna Kantola valottivat sukupuolen ja politiikan ongelmallisia leikkauspintoja monipuolisesti, ja yleisöltä tuli loistavia kysymyksiä. Jaoin tilaisuudessa omien esitteideni lisäksi NYTKIS ry:n Äänestä naista -esitettä. NYTKIS eli Naisjärjestöt yhteistyössä on kaikkien (puolue)poliittisten naisjärjestöjen ja kolmen sitoutumattoman naisjärjestön, kuten entisen työnantajani Naisasialiitto Unionin, yhteinen kattojärjestö. Omassa puheenvuorossani käsittelin kriittisesti sitä, miten naiskampanja saattaa vahvistaa oletuksia naisten samankaltaisuudesta ja mielikuvaa juuri naiseudesta "sukupuolena", ja se saattaa jättää sukupuolen moninaisuuden huomiotta. Näistä huomioista huolimatta pidän hyvin tärkeänä myös tilastollista näkökulmaa sukupuolten tasa-arvoon, mm. naisten määrän kasvattamista eduskunnassa ja sitä, että naisia saataisiin nykyistä enemmän yhteiskunnan johtaviin tehtäviin.