— Aija Salo

Kehitysyhteistyömäärärahoja nostettava määrätietoisesti

Tulin juuri ulkoministeriön Eurooppa-tiedotuksen järjestämästä koulutuksesta, jossa ehdokkaille esiteltiin Suomen ulkopolitiikan, EU-politiikan ja turvallisuuspolitiikan periaatteita ja tämänhetkisiä haasteita. Aika perusasiaa, mutta myös mielenkiintoista keskustelua esim. EU:n ja NATOn suhteesta, ihmiskaupasta ja Itämeren suojelusta. Ulkoministeriön virkamiehet toivat esiin sen, että Suomen nykyinen tavoite kehitysyhteistyömäärärahojen nostaminen 0,7%:iin bruttokansantuotteeesta vuoteen 2010 mennessä ei tällä hetkellä näytä realistiselta, koska valtiovarainministeriö ei ole sitoutunut tavoitteeseen. Konkreettista suunnitelmaa - täytäntöönpanosta puhumattakaan - ei siis ole, vaikka hallitus on päättänyt tavoitteesta. Virkamiehet laittoivat toivonsa asiassa vaalien jälkeiseen hallitukseen. Toivotaan siis, että hallituspuolueilta löytyy vaalien jälkeen halua konkretiaan pelkkien lupausten sijaan. Vihreät tukevat kehitysyhteistyömäärärahojen nostamista tavoitteen mukaisesti.