— Aija Salo

Saunassa diplomi-insinöörien kanssa...

...tai ainakin melkein. Siis melkein saunassa ja melkein diplomi-insinöörien. Osallistuin torstaina teekkariveljeni seurueessa Vihreiden teekkarien ja Otaniemen ympäristöseuran saunailtaan. Paikalla Otaniemen isolla rantasaunalla oli viitisenkymmentä henkeä. Heidi Hautalan havainnollisen alustuksen ja vilkkaan energiapoliittisen keskustelun päätteeksi en jaksanut jäädä saunomaan. Oli antoisaa osallistua keskusteluun, jossa valtaosa läsnäolijoista (Heidiä siteeratakseni)"tiesi mistä puhui". Tämäniltainen keskustelu tarkkoine lukuineen ja teknisine pohdintoineen oli virkistävä verrattuna siihen, millä asennetasolla energiapoliittista keskustelua Suomessa julkisuudessa käydään. Toki, kuten blogini alkuaikoina syksyllä kirjoitin, ei tarvitse olla energia-asiantuntija ottaakseen kantaa energiapoliittisiin perusratkaisuihin. Illan vetivät Vihreiden teekkarien perustajat Siru Kauppinen ja Maija Ojanen. Molemmat vastasivat asiantuntevasti osallistujien kysymyksiin mm. eri laitteiden energiatehokkuuden lisäämisestä ja päästörajoitusten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Jaossa olleet Espoon vihreiden Lehtivihreä-lehdet antoivat kuulijoille kättä pidempää monista vihreistä vaaliteemoista, vaikka kyseessä ei varsinaisesti ollut vaalitilaisuus. Kakkukin oli oikein hyvää. Tämän päivän saldooni kuului myös osallistuminen poikkipoliittiseen yhdenvertaisuuskeskusteluun Helsingissä Vanhalla. Elina Moisio (vihr.), Tiia Aarnipuu (vas.), Tarja Kantola (sd.) ja Nina Suomalainen (kok.) alustivat kukin yhdenvertaisuudesta eri näkökulmista. Ihailin jälleen kerran suunnattomasti tilaisuuden juontajana toimineen Elinan rauhallista ja asiantuntevaa esiintymistä. Jo silloin, kun olin ensin oman ylioppilaskuntani HYYn ja sitten Suomen ylioppilaskuntien liiton hallituksessa Elinan puheenjohtajakausilla, opin arvostamaan hänen hallittua ja paneutuvaa tyyliään.