— Aija Salo

Turkkilaisia mattoja Tikkurilassa, tuuliatlaksesta Karkkilassa

Tikkurilan talvimarkkinoilla oli tungosta. Ihmisiä oli paljon liikkeellä, mutta puolueille osoitetulla vaalialueella vilisi heti aamusta ehdokkaita niin tiheässä, että markkinaväki sai pujotella heidän välistään. Jaoin esitteitäni myös turkkilaisen tukkukaupan edessä ja kävin välillä lämmittelemässä ja juttelemassa ystävällisen kauppiaan kanssa Turkin sääoloista. Iltapäivällä Karkkilan vihreiden järjestämässä vaalikeskustelussa näin ensimmäistä kertaa Epämiellyttävä totuus -elokuvan, jossa USAn ex-varapresidentti Al Gore kertoo ilmastonmuutoksesta. Karkkilassa opin, mitä tarkoittaa tuuliatlas ja miksi sen päivittäminen on tärkeä edellytys tuulivoimakapasiteetin lisäämiselle. Väkeä oli Kino Karkissa kymmenittäin. Meitä ehdokkaita tentattiin mm. lahjakkaiden oppilaiden tukemisesta koulussa ja siitä, millä konkreettisilla keinoilla ihmiset saataisiin havahtumaan yhteiskunnan muuttamiseen. Tuuliatlas tarkoittaa kartoitusta Suomen tuulipotentiaalista, eli missä paikoissa ja millä korkeuksilla minkäkin verran tuulee. Tieto on tärkeää tuulivoima-alan toimijoille, jotka suunnittelevat investointeja. Voimassaoleva kartoitus on 1990-luvun alusta, jolloin mittaukset tehtiin aivan liian matalalta (max. 50 m) nykyisten tuulivoimaloiden mahdollisuuksiin nähden. Siksi tuulivoiman käytön laajentamisedellytyksiä on viime vuosina aliarvioitu.