— Aija Salo

Ehdokkaana olemisesta

Heikki Korpela, Vihreiden ehdokas Helsingissä, kirjoittaa blogissaan osuvasti kansanedustajaehdokkaana olemisen herkuista ja nurjista puolista. Heikin blogi löytyy osoitteesta http://he-ko.blogspot.com. Kirjoitus löytyy otsikolla Ehdokkuus vaaleissa: 8 syytä puolesta ja 6 vastaan. Kampanjan aikana olen pohtinut aivan samoja asioita kuin Heikki. Ennen puolueeseen liittymistäni ja ehdokkaaksi ryhtymistä pidin pitkään tärkeänä sitoutumattomuuttani. Kansalaisjärjestötoiminnassa se antaa uskottavuutta tehdä vaikuttamistyötä moneen suuntaan. Uskon kuitenkin toiveikkaasti, että yhteistyökykyni eri poliittisia näkemyksiä edustavien tahojen kanssa on vähintään yhtä hyvä näiden vaalien jälkeen kuin ennen niitä. Vaikka vaalit avaavat eri aatteiden välisiä eroja näkyviin, ne myös yhdistävät ehdokkaita yli puoluerajojen. Vaalien yhteydessä pääsee tutustumaan moniin kanssaehdokkaisiin. Tavallaan olemme kaikki samassa veneessä. Esimerkiksi Helsingin Sanomien tämänaamuinen juttu ehdokkaiden kohtaamasta uhkailusta ja erikoisista kommenteista kertoo siitä, että huono käytös on huonoa käytöstä riippumatta siitä, minkä puolueen edustajaan se kohdistuu. Onneksi ihailtavan moni äänestäjä ja kanssaehdokas kuitenkin jaksaa olla vielä tässä vaalikamppailun kuumimmassa vaiheessa ystävällinen ja kohtelias.