— Aija Salo

Ingen Reklam ja muita tarinoita

Tässä postauksessa on luvassa peräti kolme loppukevennystä. Lue siis koko teksti! Agendalla mm. arvopuolue KD, naisiin kohdistuva väkivalta, kansanedustajaehdokkaiden suhtautuminen nais- ja miesparien adoptioon sekä luukutuksen haasteet. Tsekkaa ensin ilmastolinjaukseni Greenpeacen selvityksestä: www.greenpeace.org/finland/fi/vaalit-2007/ehdokasvertailu. Etelä-Suomen lääninhallitus julkisti maanantaina selvityksen kuntien valmiuksista ehkäistä perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa. Netti-Hesari kertoo, että Etelä-Suomessa on turvakotipaikkoja vain kolmannes siitä määrästä, joka tarvittaisiin. Turvakoti on se paikka, jossa kotonaan väkivaltaa tai sen uhkaa kokenut saa ehdottoman suojan väkivallantekijää vastaan. Naisiin kohdistuvan väkivallan vastaiseen työhön tarvitaan rahaa: turvakoteihin, poliisin ja muiden viranomaisten kouluttamiseen, ihmiskaupan torjuntaan. Nostan asian esiin vaaliohjelmassani. Osallistuin tänään nuorisovaalipaneeliin Nurmijärvellä Rajamäen koululla. Paneeli oli lyhyt, mutta sain nostettua esiin mm. ilmastonmuutoksen torjunnan, vammaisten oikeuden omaan avustajaan, mielenterveystyön rahoituksen nostamisen, opintorahan 15 % korotustarpeen sekä sen, että syrjäytymisen ehkäisy on parasta rikosten torjuntaa. Paneelin legendaarisimmasta lausahduksesta vastasi kristillisdemokraattien Tanja Hietakangas. Hänen mukaansa "KD on arvopuolue, joka puolustaa kaikkia niitä, jotka eivät itse voi puolustaa itseään". Tämä oli hänen vastauksensa nuorisotutkija Kari Paakkunaisen panelisteille esittämään kysymykseen siitä, kuulummeko punavihreisiin arvoliberaaleihin vai konservatiivisiin kontrollifriikkeihin. Hietakankaan mukaan KD ei ole kumpaakaan, vaan - arvopuolue. Eli mitä? Väite, että KD olisi kaikkien heikompien puolella, on huono vitsi. Ainakin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat ja heidän perheenjäsenensä ovat saaneet tarpeekseen KD:n loukkaavista ja lapsia vahingoittavista perhepuheista. Onneksi KD ei tule koskaan saamaan himoitsemaansa perheministerin paikkaa! Jälkeenpäin jaoin esitteitä Rajamäessä ja Nurmijärven keskustassa. Sain teipata esitteeni mm. kirppiksen ilmoitustaululle, kiitos! Siinä sivussa tutustuin Nurmijärven kauniiseen, 1700-luvulla rakennettuun kirkkoon. Sakastin seinällä roikkui vanha taulu, jossa kuvattiin kirkkosalin penkkijärjestys. Taulun vasemmassa sarakkeessa lueteltiin talolliset arvojärjestyksessä ja oikealla puolella ytimekkäästi "heidän naisväkensä". Helsingin ja Uudenmaan kansanedustajaehdokkaista yli 55% sallisi sisäisen adoption samaa sukupuolta oleville pareille. Aika moni antaisi nais- ja miespareille myös täyden adoptio-oikeuden. Tämä ja muuta aiheeseen liittyvää käy ilmi kansanliike toivottulapsi.comin eduskuntavaalisivuilta: http://toivottulapsi.com. Kansalaisjärjestöt ja Vapaa liikkuvuus- verkosto ovat käynnistäneet laajan B-lupakampanjan. B-oleskelulupa on sellainen, joka ei oikeuta tekemään töitä eikä opiskelemaan. Se myönnetään yleensä sellaiselle turvapaikkaa hakeneelle, jolle ei varsinaisesti myönnetä turvapaikkaa, mutta hänen annetaan kuitenkin jäädä maahan tilapäisesti. Yllätyin siitä, että perussuomalaisten ehdokas Timo Elo kritisoi B-lupamenettelyä periaatteessa ihan fiksusti. Hän kyllä esitti yhtenä vaihtoehtona, että B-lupien sijasta ihmiset lähetettäisiin pois Suomesta, mutta toi esiin senkin mahdollisuuden, että B-lupalaisille annettaisiin normaali työ- ja opiskelumahdollisuus. Kevennys 1: Vihreiden Susanna Salokannel pyytää blogissaan anteeksi niiltä ihmisiltä, joiden postiluukkuun on kampanjoinnin tuoksinassa epähuomiossa pujahtanut hänen mainoksensa, vaikka ovessa lukisi Ei mainoksia. Vihreät haluavat kampanjoinnissaan kunnioittaa ihmisten toiveita, ja siksi mainoskieltoluukkuihin ei jaeta. Kuitenkin myös eräs minun tukiryhmäläiseni oli hyväntahtoisesti sujauttanut Otaniemessä esitteen postiluukkuun (mielestään) avopuolisoille nimeltä Ingen & Reklam. Beklagar! Kevennys 2: Ylen Lapset puhuvat -ohjelmassa alle 6-vuotiaat lapset selittivät, mikä on kasvihuoneilmiö. Eräs selitys kuului "sellanen kasvihuone, joka pelottelee". Ei niin kaukana totuudesta. Kevennys 3: Ehdokkaiden ja puolueiden tv-mainokset! Tänään bongasin muutamia perussuomalaisten, kokoomuslaisten ja keskustan mainoksia eri kanavilta. Kerrassaan hilpeitä puhuvia päitä. Ehkä vihreät eivät sittenkään häviä niin paljon siinä, että emme mainosta tv:ssä.