— Aija Salo

Mukulakiviä ja naisvaltaa Porvoossa, hikihelmiä Vanhalla

Esteettömyystempauksemme Porvoossa onnistui mainiosti. Kaisa Leka, Laura Rantanen ja minä johdimme kulkuetta Vanhan Porvoon halki tarkoituksena testata ja näyttää, miten siellä pääsee kulkemaan pyörätuolilla ja lastenrattailla. Jää ja lumi olivat enimmäkseen sulaneet, mutta hiekoitushiekka vaikeutti kulkua mukulakivillä. Radio Vega Östra Nylandin toimittaja seurasi matkantekoamme ja kertoi radiossa myös saman päivän keskustelutilaisuudestamme Café Cabriolessa. Siellä aiheena oli "Nuoret naiset muuttavat maailmaa". Kaisan, Lauran ja minun lisäksi alustamassa oli kansanedustaja Johanna Sumuvuori. Keskustelun jälkeen kävin mattopiiskan kanssa jakamassa tulitikkuaskeja kuppiloihin. (Mattopiiska toimi "Livet ska inte vara en hinderbana" -kyltin keppinä kulkueessa.) Illalla oli naurussa pitelemistä Vanhalla ylioppilastalolla. Olin YLEn suuren puheenjohtajaväittelyn yleisössä. Toimittajat nostivat esiin kaikki vihreiden päävaaliteemat: lapsiperheiden köyhyyden, perustulon ja ilmastonmuutoksen. Kunnon väittelyä ei kuitenkaan saatu aikaan: esimerkiksi ilmastonmuutoskeskustelussa kaikki puoluejohtajat välttivät hienosti sanomasta mitään ydinvoimasta. Perhepolitiikan kohdalla Timo Soini väitti, että "kaikilla lapsilla on isä", mikä ei varsinaiseseti pidä paikkaansa. Oikeasti hienoa oli se, että kun Matti Vanhaselta kysyttiin, mikä on perhe, hänen vastauksensa oli "se, miten ihminen itse perheensä määrittelee". Kotiin palatessa kohtasin harvinaisen sosiaalisia palveluammattilaisia ottaen huomioon, että kello oli puolenyön tietämissä. Erään grillityyppisen yöruokalan molemmat työntekijät ryhtyivät juttusille ja tunnustautuivat vakaumuksellisiksi kasvissyöjiksi, jopa lihansyönnin vastustajiksi. Hilpeää. Junassa, johon juoksimme viime tingassa, konduktööri jutteli meille junan arjesta ihan spontaanisi. Vaalikampanjan aikana olen tietysti jutellut paljon tuntemattomien ihmisten kanssa, mutta enimmäkseen omasta aloitteestani.