— Aija Salo

Nuorisovaalien perusteella naiskansanedustajien määrä romahtaisi

Tänään julkistettiin nuorisovaalien tulokset (www.nuorisovaalit.fi). Ylen TV-uutiset haastatteli minua julkistustilaisuudessa, mutta kommenttini oli jätetty pois uutislähetyksestä. Kehuin vihreiden hienoa tulosta (31 paikkaa, Helsingissä vihreät suurin puolue). Ihmettelin kuitenkin nuorisovaalien tulosta kriittisestä näkökulmasta. Pöyristyttävää, että kouluissa äänestäneiden, alaikäisten nuorten valitsemassa eduskunnassa olisi 52 naista ja 148 miestä . (Nykyisessä oikeassa eduskunnassa naisia on muistaakseni 77, mikä jää muutamalla edustajalla Suomen ennätyksestä.) Nuorisovaalien tulos osoittaa uskoakseni ainakin sitä, että nuorten(kin) perusmielikuva poliitikosta on mie. Ehkä sitäkin, että miesehdokkaiden ja miespoliitikkojen on helpompi saada kampanjoissaan näkyvyyttä kuin naisten. Jotain vaikutusta on varmaan sillä, että nykyisten suurimpien puolueiden puheenjohtajat ovat miehiä ja osa esimerkiksi tv:n vaalikeskusteluista on vain suurimpien puolueiden puheenjohtajille, mielikuva keski-ikäisestä poliitikkomiehestä puvussaan toistuu, toistuu ja toistuu. Viime vaalien tilastot vaalirahoituksesta osoittavat, että miesehdokkaat saivat yrityksiltä tukea keskimäärin reippaasti enemmän kuin muut. Vaalirahan sukupuolta on nostanut kriittisesti esiin mm. vihreiden Heidi Hautala. Toivon todella, että oikea vaalitulos ei heijastele nuorisovaalien tulosta eduskunnan sukupuolijakauman suhteen.