— Aija Salo

Eurolla pääset jonottamaan

Perjantaina, kun olin Kampin Narinkkatorin kulmilla menossa B-lupamielenosoitukseen, näin itsetarkoituksellisen jonon. Jono ei mennyt mihinkään, vaan se oli osa Veikko ja Lahja Hurstin säätiön varainkeruukampanjaa. Hullu Kukko -ravintola oli kustantanut "Eurolla jonottamaan" -banderollin, aidat jonon ympärille ja pari siististi pukeutunutta nuorta miestä houkuttelemaan ihmisiä jonoon. Jonoon pääsi lahjoittamalla rahaa keräykseen. Nuoret miehet jakoivat siinä sivussa myös Hullu Kukko -ravintolan etukuponkeja. Tulin kovin kateelliseksi sekä erikoisesta, tuoreesta ideasta varainhankintaan että onnistuneesta yritysyhteistyöstä. Tällaisia tempauksia ja sponssikuvioita kansalaisjärjestöt tarvitsevat lisää. Esimerkiksi kesän HelsinkiPride-tapahtumassa voisi hyvin olla jokin vastaava, humoristinen varainkeruutempaus. Toki on mietittävä eettisiä rajoja, millaisten yritysten kanssa voi tehdä yhteistyötä.