— Aija Salo

Hurjia uhkauksia ja ansiokasta järjestöyhteistyötä

Hahaa. Tutustuin tänään tosi mukavaan ja mielenkiintoiseen tyyppiin, joka kertoi soittaneensa keskustan puoluetoimistolle ja uhanneensa erota puolueesta siihen iskeneen stagnaation takia. Hän on oikeasti keskustan jäsen, joten uhkauksessa on perää. Arvon hallitustovereita ei juuri tällä hetkellä käy kateeksi. Eräältä listalta sain vinkin Lehden julkaisemaan huolestuttavaan uutiseen eräästä Aarno Laitisen viimeaikaisesta kolumnista: http://lehti.samizdat.info/2006/06/18/1654/ Tänään minulla oli kolme hyvää palaveria. Viimeisin niistä oli Kepan koollekutsuma kansalaisjärjestöjen aivoriihi, jossa avattiin keskustelua kansalaisjärjestöjen ja valtiovallan suhteesta ja erilaisten kansalaiskuulemisten marssijärjestyksestä: top-down vai toisinpäin. Hallitus on päättänyt asettaa kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunnan edistämään järjestöjen toimintaedellytyksiä. Ks. www.kansanvalta.fi/Etusivu/Ajankohtaista/Uutiset/1172045238213. Haasteena on, miten tulevasta neuvottelukunnasta saadaan aidosti järjestölähtöinen ylhäältä päin sanellun hallintoelimen sijaan. Eri sektoreiden järjestöt liittävät nyt päänsä yhteen asian pohtimiseksi. Hienoa! Pyrkimys kansalaisjärjestöjen keskinäiseen yhteistyöhön on aina positiivista, vaikka se ei aina ole todellakaan helppoa. Saavutettuja etuja on järjestökentälläkin paljon puolustettavana. Töölönlahden joutsenet ovat kiinnittäneet huomioni useana iltana. Ne ovat kauniita ja harmonisia. Vähän niin kuin Mariko. Eräs on oikeassa ihmetellessään sitä, että Mariko Pajalahtea tituleerataan lehdistössä "oikeaksi naiseksi" - nyt kun hän on laittanut korkokengät ja vaihtanut nenäkorun strassipukuun kerran viikossa. Mariko on ihana nainen, mutta minusta hän on ollut sitä aina, eikä miehen vietävänä tanssilattialla keikkuilu tee hänestä sen enempää eikä vähempää naista kuin tähän asti. (Tunnustus: Katson joka kerta Tanssii tähtien kanssa ja olen äänestänytkin - sekä Marikoa että Sari Siikanderia. Ja taisin jopa äänestää kerran Eppu Salmista, kun Jani Sievinen oli vielä mukana kisassa.)