— Aija Salo

Hyvästi TUPO?

Pääministeri on ilmoittanut, että hallitus on luopunut toivosta saada aikaan kattava tupo. Käytännössä se viimeistään tarkoittaa, että tupoa ei synny, etenkin kun EK kiirehti heti perään toteamaan, että ei sitä nyt sitten synny kun hallitus ei ole messissä. Liittokierros ei varmastikaan ole pelkästään huono asia, eikä tupo ole pelkästään hyvä asia. Olen silti vakuuttunut, että tupo olisi näissäkin olosuhteissa ollut kohtuullisen hyvä tapa saada mahdollisimman monille työntekijöille esimerkiksi oikeudenmukaisia palkankorotuksia. Matalapalkka-alojen kuoppaa ei ole pystytty viime vuosien tupoilla korjaamaan, mutta riittääkö yksittäisten liittojen tahto siihen senkään vertaa? Aika ovela veto kokoomukselta oikeastaan lanseerata nimenomaan "tasa-arvoTUPOn" käsite, koska periaatteessa siitä voisi pestä kätensä siinä vaiheessa, kun tupoa ei tule ollenkaan. ;-) Vitsi, vitsi. Tokihan kokoomus tekee kaikkensa palkkatasa-arvon edistämiseksi. Ja koko tupon kaatumista ei varmaan ole kohtuullista kaataa kokoomuksen niskaan. Toivon ja uskon hallituksen tekevän hallitusohjelman mukaisesti kovasti töitä työelämän tasa-arvon ja laadun parantamiseksi, tupo tai ei. Yhtenä keinona siihen on kunta-alan valtionosuusporkkana hallitusohjelmassa, jonka kokoomus on ottanut omiin nimiinsä. Toivottavasti se toimii.