— Aija Salo

Jotkut tuntemattomat miehet koskettelevat naisia tuttavallisesti

...jo pian esittäytymisen jälkeen. Kuten taputtavat olalle. Arkipäivän flirtti tai tuttavallisuus menee joidenkin henkilöiden kohdalla liiallisuuksiin. Ilmiö on sukupuolittunut. Onneksi se koskee vain pientä määrää miehiä (ja vielä pienempää määrää naisia). En vierasta fyysistä läheisyyttä sinänsä, mutta se ei ole luontevaa, jos ei tunneta toisiaan etukäteen ja jos ele ei ole mukava molempien mielestä. Näin on riippumatta siitä, ollaanko poliittisessa kokouksessa, töissä vai baarissa. Jonkinlaista luvankysymisen tapaa kaivattaisiin. On nimittäin vaikeaa sanoa ihmiselle, joka taputtaa sinua toistuvasti olalle samalla silmää iskien, että "voisitko olla taputtelematta, se on alentuvaa ja tunkeilevaa". Etenkin, jos ihminen on oikeasti ihan hyvä tyyppi, eikä kehon rajoista haluaisi tehdä numeroa. Tänään esimerkiksi tutustuin työyhteydessä mieheen, joka vaikutti mukavalta ja välittömältä tyypiltä ja on nimenomaan työkuvioideni kannalta mielenkiintoinen kontakti. Hämmennyin kuitenkin siitä, että hän erokätellessään myös taputti minua. Tuttavuutemme oli silloin kestänyt kolme varttia, jona aikana olimme vaihtaneet keskenämme noin kolme lausetta. Tuttavuutemme sijoittui kokoukseen. En kokenut, että olisimme päässeet taputteluasteelle, enkä kaivannut hänen taputustaan. Aion suhtautua häneen jatkossa hiukan varautuneesti. Toivon, että hän on oikeasti mukava ja että yhteistyötä syntyy, ja että taputtelu loppuu itsestään. Tuntemattomat naiset taputtelevat minua vain hyvin harvoin. Tyypillisintä tällainen puolitutun ohimennen tapahtuva tunkeilevuus naisia kohtaan on oman kokemukseni mukaan tietylle ns. sutkille miestyypille. Kliseistähän se on, mutta se ei tee asiasta vähemmän harmillista. Syyllistynköhän itse vastaavaan? En osaa sanoa, ehkä joskus. Varmaan siinä tapauksessa sekä naisia että miehiä kohtaan. Auts. Oman reviirin rajat voivat tietenkin myös ystävillä olla keskenään erilaiset, niin että halailu, pussailu ja silittely voi jossain tilanteessa tuntua luontevalta, toiselta tutulta ihmiseltä taas taputus tai flirttaileva katsekin voi ärsyttää.