— Aija Salo

Missä olit silloin, kun kuulit, että Ikestä tulee ulkoministeri?

...minä olin uimahallissa vesijuoksemassa. Lupaan, etten hämmästy enää mistään tänään, kun keskusta julkistaa ministerinsä. YLEn uutisten mukaan Paavo Väyrynen on "ministeripörssin kuumin nimi", ja nousemassa maatalousministeriksi Juha Korkeaojan tilalle. Sillä lailla. Ja Liisa Hyssälän nimi on sittenkin mukana kaavailuissa (YLEn uutisten mukaan), vaikka moni media lupasi viime viikon veikkauksissaan, että Hyssälä on työnsä tehnyt, Hyssälä saa mennä. Hallitusohjelmasta keskustellaan turuilla ja toreilla. Osallistumatta hallitusneuvotteluihin on mahdotonta tietää, millaista vääntöä ja millaisia sopimuksia on kunkin kirjauksen takana. Siksi keskustelussa kaivataan mielestäni malttia totaalisten tulkintojen sijaan. Kriittinen keskustelu ohjelmasta ja sen toteuttamisesta on tietenkin tärkeää. Hallitusohjelmassa on mielestäni paljon hyvää. Enimmäkseen hyvät ovat sellaisia asioita, joita ei ainakaan siinä muodossaan olisi hallitusohjelmassa, jos vihreät eivät olisi hallituksessa mukana. Hallitusohjelmaa arvioidessa pitää katsoa myös niitä asioita, joita siinä ei ole - joitain torjuntavoittoja on ymmärtääkseni saavutettu. Toki ohjelmassa on paljon ikäviäkin asioita, kuten lukukausimaksukokeilu, ilmastotavoitteiden epämääräisyys, työministeriön hajottaminen (mihin menevät yhdenvertaisuusasiat? Niiden hallintoa tai yhdenvertaisuuslain uudistamista ei hallitusohjelmassa edes mainita), veronkevennysten kohdistaminen kaikkiin tuloluokkiin ja "tutkimuksen ja koulutuksen huippuyliopiston" (sic!) perustaminen.