— Aija Salo

Perheen sisäinen adoptio toteutetaan!

Ensi-ilo hallitusohjelmasta: perheen sisäinen adoptio tehdään mahdolliseksi nais- ja miespareille! Olen itse ollut monella tavalla aktiivisesti edistämässä tätä tavoitetta sekä työni kautta että henkilökohtaisessa poliittisessa toiminnassa jo vuosia, mutta myös näiden vaalien ja hallitusneuvottelujen alla. Hallitusohjelman kirjaus on suuri voitto yhdenvertaisuudelle, vaikka on häpeä, että perheen sisäisen adoption toteuttaminen on kestänyt näin kauan. Asia vaatiitoki vielä oikeusministeriön valmistelun, hallituksen esityksen ja eduskunnan hyväksynnän. Se, että uuden hallituksen oikeusministeri on tällä tietoa vihreä, on takuu sille, että hallitus todella antaa eduskunnalle esityksen perheen sisäisestä adoptiosta. Toivottavasti se tapahtuu mahdollisimman pian. Edellytykset esityksen antamiselle ovat varmasti olemassa jo tämän kevään aikana. Perheiden yhdenvertaista kohtelua ei ole syytä lykätä.