— Aija Salo

Puoluevaltuuskuntaan?

Vihreiden puoluekokous valitsee vajaan kahden kuukauden päästä ihmisiä monenlaisiin puolueen tehtäviin. Katkolla ovat niin puheenjohtajuudet ja puoluesihteerin pesti kuin jäsenyydet päättävissä elimissä eli puoluehallituksessa ja puoluevaltuuskunnassa. Itse haen ensimmäistä kertaa puoluevaltuuskuntaan, ensisijaisesti varajäseneksi. Virallisesti olen vihreissä uusi toimija, mutta olen seurannut puoluetta läheltä jo kuusi vuotta ja minulla on sellaista erityisosaamista, jota vihreissä tarvitaan lisää. Työskentelen Setan pääsihteerinä ja edellinen työni oli Naisasialiitto Unionin vs. pääsihteeriys. Politiikassa ominta aluettani ovatkin ihmisoikeus-, tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusasiat. Toivon vihreiden profiloituvan vielä aktiivisemmin ja asiantuntevammin näissä kysymyksissä. Alkaneella eduskuntakaudella erityisen tärkeitä tavoitteita tällä saralla ovat perheen sisäisen adoption mahdollistaminen, vammaisten oikeus henkilökohtaiseen avustajaan, yhdenvertaisuuslainsäädännön yhtenäistäminen, naisten ja miesten palkkaeron pienentäminen mm. vanhemmuuden kustannusten uudelleenjaon avulla ja kielivähemmistöjen omakielisten palvelujen tukeminen kunta- ja palvelurakenneuudistuksen yhteydessä. Olen 29-vuotias, Helsingissä asuva Vihreiden naisten ja Helsingin vihreiden nuorten jäsen. Eduskuntavaaleissa olin ehdokkaana Uudellamaalla. Edustan Vihreää liittoa Poliisiasiain neuvottelukunnassa ja Heviä HUS:n HYKS-lautakunnassa. Liityin puolueeseen vuonna 2006. Olen kuitenkin toiminut 2000-luvun alkupuolelta asti lähellä puoluetta mm. ehdokkaiden tukiryhmissä ja vuonna 2004 Vihreiden naisten vaalityöntekijänä eurovaaleissa. Minulla on vankka kansalaisjärjestö- ja kokousvaikuttamistausta töideni lisäksi myös vapaaehtoisena aktiivina ja luottamushenkilönä erityisesti opiskelijajärjestöistä, kuten Suomen ylioppilaskuntien liitosta. Parhaillaan olen mm. Suomen Valtiotieteilijöiden Liiton liittovaltuuston varapuheenjohtaja, työministeriön alaisen Yhdenvertaiset mahdollisuudet kaikille -teemavuoden johtoryhmän jäsen ja Suomen Nuorisoyhteistyö - Allianssi ry:n hallituksen varajäsen.