— Aija Salo

Reaalipoliittista optimismia

No niin, ennen Idols-finaalia ehtii hiukan blogata. Hauska viikko. Minut mm. toivotettiin heti keskiviikkona tervetulleiksi demareihin, oletuksena että vihreiden hallitustie nostattaisi karvani pystyyn. Kiitin kunniasta, mutta kerroin, että kannatan lämpimästi vihreiden osallistumista hallitukseen. Edellyttäen siis, että hallitusohjelmaa voi pitää vallitsevissa olosuhteissa siedettävänä. Puolueen vaihto ei ole näköpiirissä. Hallitusneuvottelut ovat suurta viihdettä, enkä puhu nyt lööppien kukista ja mehiläisistä. Parina viime viikkona on ollut mahtavaa istuskella salaseuroissa tuopin äärellä ja spekuloida hallituspohja-, ohjelma- ja salkkukuvioita, eri puolueiden ministerinimiä, erityisavustajia, jne jne. Kaikki nämä ovat merkittäviä asioita harjoitetun politiikan kannalta, mutta koska itse en pysty hallitusneuvottelujen tulokseen vaikuttamaan, koko kuvioon voi suhtautua myös jännitysnäytelmänä. Ehkä vetojakin voisi lyödä. Eräskin tuttava voitti tuhansia euroja kokoomuksen vaalituloksella pistettyään kohtuullisella kertoimella tonnin likoon. Työnantajani Seta julkisti tänään Taloustutkimuksen tekemän kyselyn tuloksen, jonka mukaan 80 % suomalaisista kannattaa rekisteröidyn parin lapsen aseman parantamista. Vastaajat ovat sitä mieltä, että juridisen vanhemman kuoltua lapsella tulisi olla oikeus jatkaa elämäänsä sosiaalisen vanhemman kanssa. Käytännössä asia on helpoiten ratkaistavissa mahdollistamalla perheen sisäinen adoptio nais- ja miespareille jo alunperinkin. Jos tämä asia tulee hallitusohjelmaan, porvarihallitukselle voi antaa paljon anteeksi, ovat Vihreät mukana siinä tai eivät. Viime päivinä spekuloitu suojelupäätösten purkaminen ei kuitenkaan tule kysymykseen. Sille ei ole kertakaikkiaan mitään ekologisesti kestäviä perusteita. Samoin on lisäydinvoiman laita. Jostain syystä kokoomus ei vain pysty käsittämään käsitteitä "energiatehokkuus", "energiansäästö" ja "ympäristöteknologia kilpailuvalttina". Oras Tynkkynen kirjoittaa eilisessä Vihreässä langassa hyvin energiatehokkuudesta.