— Aija Salo

Tarjolla kansliapäällikkö yhdeksi päiväksi hyväntekeväisyyteen

Osallistuin perjantaina sisäministeriössä sosiaali- ja terveysjärjestöjen tapaamiseen kansliapäällikkö Ritva Viljasen ja useiden ministeriön virkamiesten kanssa. Kävi ilmi, että sisäministeriö on ensimmäisenä ministeriönä antanut työntekijöilleen kansliapäällikköä myöten oikeuden käyttää yhden työpäivän vuodessa hyväntekeväisyystyöhön. Mielenkiintoista. Jäi epäselväksi, miten hyväntekeväisyystyö rajataan: hyväksytäänkö mikä tahansa kansalaistoiminta tuohon yhden päivän kiintiöön. Saako virkamies toimia työajallaan vaikkapa Greenpeacen feissarina, onko se hyväntekeväisyyttä? Itse vierastan hyväntekeväisyys-termiä. Se kuulostaa amerikkalaiselta. Monen kansalaisjärjestön vaikuttamis- ja avustustoiminta on todella tärkeää sekä yhteiskunnalle yleensä että vähäosaisille, mutta ei silti sopine hyväntekeväisyyden käsitteen alle. Puhdas hyväntekeväisyys taas kuulostaa sen tyyppisiltä toimilta, joilla paikkaillaan sinänsä merkittävästi yhteiskunnan turvaverkon aukkoja, mutta joilla ei välttämättä pyritä aktiivisesti korjaamaan maailmassa olevaa virhettä. Sisäministeriön tapaamisen varsinainen aihe oli käsitellä ajankohtaisia järjestöjen toimintaedellytyksiin vaikuttavia hankkeita, kuten PARAS-hankkeen etenemistä. Sivuttiin myös uuden hallituksen käyntiin polkaiseman hallinnonuudistuksen sekä salkkujaon vaikutuksia sisäministeriöön: ministeriön hallinnonalalla on tällä hetkellä peräti neljä ministeriä (sisäministeri, kuntaministeri, EU- ja maahanmuuttoministeri ja kauppa- ja teollisuusministeri). Vuodenvaihteessa ministerit vähenevät kahteen, kun osa sisäministeriölle nyt kuuluvista asioista siirtyy valtiovarainministeriöön ja uuteen työ- ja elinkeinoministeriöön.