— Aija Salo

Asiaa...

...on, mutta ei kykyä erilaisten viime päivien ajatusten järjestämiseen tällä hetkellä. Tyydyn ilmaisemaan yleisellä tasolla ihmetykseni SHOKista eli "strategisista huippuosaamiskeskittymistä". Ne ovat vähintäänkin potentiaalinen uhka riippumattomalle tutkimukselle. Uhka toteutuu, jos valtion taloudelliset panostukset SHOKkeihin ovat pois autonomisilta oppi- ja tutkimuslaitoksilta (lue: yliopistoilta) ja kohdistuvat voittopuolisesti yksityisille, kaupallisille toimijoille (tai aloille, joilla tutkimus- ja kehitystoiminnan kaupallisia sovellusmahdollisuuksia on erityisen paljon). Lisäksi demokraattisuuden puuttuminen hankkeesta oudoksuttaa. En todellakaan tarkoita, että tutkimuksen sinänsä pitäisi olla poliittisessa ohjauksessa, mutta myöskään kaupallisten intressien ei pitäisi ohjata kovin suurta osaa valtion rahoittamasta tutkimuksesta - tai sitä, millaista tutkimusta rahoitetaan. Ja jos kuntia menee mukaan SHOKkeihin, niiden pitäisi voida alusta asti jollain tavalla vaikuttaa siihen, mitä määrärahoilla tehdään. Jotta kuntia ei vain lypsetä / vedetä kuin pässiä. Tästä ehkä lisää joskus muulloin.