— Aija Salo

Iloa ja suuttumusta hallituksen toimista

Tuskin ehdin keskiviikkoiltana ilahtua hallituksen päätöksestä osoittaa kehyksessä rahaa saamelaisten kulttuurikeskuksen suunnitteluun, kun jo tuli synkkiä uutisia hallitusrintamalta. Hallitus on päättänyt esittää päivähoidon nollamaksuluokan poistamista. Pääministeri kehtasi harvinaista kyllä sanoa jopa ääneen päätöksen tavoitteen: Ajaa lapset kokopäivähoidosta osapäivähoitoon. Käytännössä hallitus puuttuu näin subjektiiviseeen päivähoito-oikeuteen, koska köyhimmille muutaman kympinkin päivähoitomaksu kuussa voi olla liian suuri kynnys. Päivähoito-oikeuteen kajoaminen on ylipäätään tuomittavaa, mutta erityisen inhottavaksi hallituksen linjauksen tekee se, että muutos kohdistuu nimenomaan pienituloisimpiin, kuten opiskelijoihin, yksinhuoltajiin ja työttömiin. Lisäksi on aivan vääristynyttä ajatella, että opiskelevat vanhemmat "ovat kotona" ja voivat siten hoitaa lapsia. Opiskelijathan opiskelevat! Ei tenttiin voi lukea samalla leikkien lasten kanssa, tai pukien heitä, tai syöttäen, tai nukuttaen. Ainakaan pitkää aikaa, tai tehokkaasti. Olen puolustanut subjektiivista päivähoito-oikeutta tässä blogissa laajasti viime talvena, joten en tässä käy erikseen perustelemaan, miksi päivähoito-oikeus ja sen säilyttäminen ovat merkittävä osa suomalaista, tasa-arvoa edistävää perhepolitiikkaa.