— Aija Salo

Nuoret journalistit mediakriittisinä

Osallistuin eilen kansalaisjärjestöedustajana Nuorten journalistien järjestämään maahanmuutto- ja monikulttuurisuusaiheiseen, mediakriittiseen Mustaa valkoisella -seminaariin Bottalla. Maahanmuuttopolitiikka pöydällä -paneelissa kanssapanelistejani olivat EU- ja maahanmuuttoministeri Astrid Thors, kansanedustajat Tarja Filatov ja Tuomo Puumala sekä Romaniasiain neuvottelukunnan pääsihteeri Sarita Friman-Korpela. Olimme keskenämme varsin samanmielisiä maahanmuuttopolitiikan haasteista. Laillisia maahanmuuton kanavia kaivattiin lisää, samoin oleskelulupakäytäntöjen järkeistämistä ja oikeaa tietoa Suomen työmarkkinoista jo lähtömaihin. Pakolaisia ja turvapaikanhakijoita kaikki panelistit olivat valmiita ottamaan enemmän. Eduskunnan nuorimmaisen, keskustan Tuomo Puumalan näkemykset yllättivät minut iloisesti ennakkoluulottomuudellaan ja uudistushalullaan. Tuore maahanmuuttoministeri Thors vakuutti esimerkiksi pitämällä tärkeänä sitä, että kaikkia vähemmistöjä ja syrjintää kokevia ryhmiä pitää suojella yhtä vahvasti. Itse nostin esiin juuri tuota edellämainittua pointtia. Oikeusministeriö selvittää parhaillaan yhdenvertaisuuslain uudistamista. Nykyisen lain ongelmana on heikon toimeenpanon lisäksi se, että muilla kuin etniseen taustaan perustuvilla ryhmillä on siinä heikompi suoja syrjintää vastaan. Myöskään vähemmistövaltuutetun toimiala ei kata esimerkiksi seksuaalivähemmisten ja vammaisten yhdenvertaisuuden edistämistä. Mikäli Thorsia on uskominen, asiaan saadaan muutos tällä hallituskaudella, vaikka sitä ei hallitusohjelmassa mainitakaan. Hienoa! Osallistuin eilen myös Helsingin vihreiden naisten (Henna) vuosikokoukseen. Henna kaipaa kipeästi lisää aktiiveja. Toiminnalle olisi erityisen hyvät lähtökohdat nyt, kun puolueiden naisjärjestöjen tuki hallitusohjelman mukaisesti nousee ja todennäköisesti valtakunnallinen Vihreät naiset tulee sen vuoksi asettamaan paikallisjärjestöjensä haettavaksi aiempaa enemmän avustuksia. Avustusten ehtona täytyy tietenkin olla osoitettu aktiivinen toiminta. Siispä kaikki vihreästä naistoiminnasta kiinnostuneet naiset mukaan kehittämään Hennaa eläväksi, merkitykselliseksi helsinkiläiseksi vihreäksi järjestöksi!