— Aija Salo

Puoluekokous alkaa

Tänään ja huomenna osallistun eka kertaa elämässäni puoluekokoukseen. Puolueneitsyyteni menee viimeistään nyt rytinällä. Odotan jännityksellä. Onneksi en ole äänivaltainen puoluekokousedustaja, vain varalla, joten minun ei tarvitse ottaa kovin paljon stressiä äänestyksistä. Eniten jännittää varapuheenjohtajien vaali ja se, valitaanko minut puoluevaltuuskuntaan. Kaikki varapuheenjohtajaehdokkaat ovat hyviä ja tehtävään sopivia. Itse toivon ennen kaikkea, että varapuheenjohtajistoon valitaan Johanna Sumuvuori ja Mari Puoskari. Molemmat ovat valovoimaisia ja kokeneita poliitikkoja, joilla on kansalaisjärjestötausta. Molemmat ovat myös vahvasti ankkuroituneita maakuntiin: Johanna Pohjanmaalle ja Mari Savoon. Kolmas henkilö varapuheenjohtajistossa voi olla kuka tahansa muista neljästä hienosta ehdokkaasta. Jokainen ehdokas tuo aika erilaista näkökulmaa puheenjohtajistoon. Kolmeen miesehdokkaista minulla oli kunnia tutustua kun kilpailimme kansanedustajuudesta ehdokastovereina Uudellamaalla. Keski-Suomen ehdokkaan Tuomas Viskarin taas tunnen jo kuuden vuoden takaa opiskelijapolitiikasta, olimme yhtä aikaa ylioppilaskuntiemme hallitusten sosiaalipoliittisia vastaavia. Oli vaalin tulos mikä vain, vihreät saavat vahvan ja kentän ääntä kuuntelevan puheenjohtajiston seuraaviksi kahdeksi vuodeksi.