— Aija Salo

Fredi - pojat, tasa-arvo ja ihmisoikeudet

YLE uutisoi eilen tv-uutisissa, teksti-tv:ssä ja netissä tosi kivasti uuden poikapedagogisen ihmisoikeuskasvatusmateriaalin, jonka tuottamisessa työnantajani Seta on ollut mukana. Opettajille ja muille kasvattajille suunnatun mainion kirjan nimi on Fredi. Sitä voi tilata Setlementtinuorten liitosta postikuluja vastaan. Julkistamistilaisuudessa Säätytalolla iloitsin erityisesti tasa-arvoministeri Stefan Wallinin puheesta, jossa hän suhtautui hyvin progressiivisesti sukupuolinormeihin ja nosti esiin hallitusohjelman tavoitetta lisätä sekä kouluopetukseen että opettajien ja lastentarhanopettajien koulutukseen sukupuolisensitiivisyyttä. Jos en ihan väärässä ole, niin ko. tärkeä kirjaus ilmestyi hallitusohjelmaan vihreiden ja vielä tarkemmin Vihreiden naisten aloitteesta. Säätytalon tilaisuudessa ei voinut välttyä pohtimasta sukupuolta myös tasa-arvotyössä. Ministerin ja tasa-arvoasiain neuvottelukunnan edustajan puheenvuorot tuntuivat minusta erityisen ansiokkailta. Johtuiko se osittain siitä syystä, että he ovat miehiä? Kun miehet puhuvat tasa-arvosta, se saa enemmän arvostusta. Vähän niinkuin miesten koti-isyys: sehän on klisee, että lastenrattaita työntävää miestä ihannoidaan. Naispuolisen projektikoordinaattorinkin puheenvuoro (ja kommentit uutisissa) oli kyllä erittäin hyvä. Toisellakin tavalla sukupuoli oli läsnä tilaisuudessa: Vajaasta 50 osallistujasta miehiä oli alle neljännes, vaikka kyse oli poikien kasvatukseen suunnatusta ja poikana olemista käsittelevästä materiaalista. Muutama niistä harvoistakin miehistä oli toimittajia/kuvaajia. Miksi miehet eivät aktivoidu tasa-arvotyöhön enemmän? Kuten Fredi-materiaalissa monella tavoin todetaan, on poikien ja miesten etu, että sukupuolirooleja ja -odotuksia levennetään, niin että jokainen voi toteuttaa omaa persoonaansa häpeämättä sellaisena kuin haluaa ja kokee olevansa.