— Aija Salo

Kunnon kansalaisia tekemässä

Torstaina tutustuin ex tempore Helsingin kaupunginmuseon Hakasalmen huvilassa jo pitkään olleeseen näyttelyyn Kunnon kansalainen. Teemoittain eri aikakausien normi-ihmisiä tarkasteleva näyttely oli hauskasti interaktiivinenkin. Näyttelyä kiertäessäni ajoin kuntopyörällä, soitin seksivalistuspuhelimeen ja - lauloin karaokea! Yksityiskohdissa näyttely oli hieman epätarkka. Erään kuvatekstin mukaan "vuonna 2001 samaa sukupuolta olevat parit saivat oikeuden mennä naimisiin / år 2001 fick samkönade par lova att ingå äktenskap", kun todellisuudessa nais- ja miespareilla ei edelleenkään ole varsinaista avioliitto-oikeutta. Käytän tosin itsekin parisuhteen rekisteröinnistä usein ilmaisua "mennä naimisiin". Lisäksi näyttelyssä oli kuva vuodelta 1994, kun eräs pappi "vihki" Esplanadilla (Vapautuspäivien yhteydessä?) samaa sukupuolta olevia pareja. Kuvatekstin mukaan parit olivat "vastavihittyjä", vaikka kyseessä oli performanssi (vai siunaus?) eikä juridinen vihkiminen. Nämä tekstit voi tietysti ottaa myös myönteisinä kannanottoina, mutta koska näyttely on nimenomaan historiallinen, faktojen olisi hyvä olla oikein.