— Aija Salo

Samba ja kyyneleet

Sambakoulujen karnevaalikulkue lähtee huomenna klo 15 Senaatintorilta. Aion olla silloin kadun varressa. Jostain syystä suomalaisten naisten samba koskettaa minua. Hytkytystä katsoessa saattaa jopa etäisesti käydä mielessä kysymys, olisikohan tuohon hauskaa osallistua itsekin. Strassit, glitterit, stringit, höyhenet, korot ja vahvat meikit eivät noin muuten ole ihan ydinminua. Kaikenlaista ohjelmaa on muutenkin tarjolla, politiikastakin jaksaa puhua kevyiden kesäjuomien äärellä. Eilen missasin Pinkkiruusun Vähemmistöt mediassa -terassikeskustelun. Keskiviikkona kuitenkin pääsin kivassa seurassa melkein terassille Vihreät ja hallitusohjelma -seminaarin varjolla. Kesä on siitä hauska, että töistä lähtiessä on vielä pitkään valoisaa, lämmintä ja kaupunki täynnä ihmisiä. Uimapaikkojakin on, vaikka Helsingin ehkä suurin puute sudeettisavolaisen näkökulmasta eli järvien puuttuminen tekee itsensä kipeästi tiettäväksi näillä helteillä. Tänään vietin vapaapäivän ystäväni väitöstilaisuudessa fysiikan laitoksella Kumpulassa. En ymmärtänyt kolmen tunnin väitöksestä juuri mitään. Hienolta kuitenkin tuntui. Ystäväni onneksi huomioi meidät ei-fyysikot havainnollisella, ymmärrettävällä ja suomenkielisellä lektiolla. Hetken kuluttua on edessä karonkkaan lähtö.