— Aija Salo

Budapestin Pridessa

Lauantaina 7.7. osallistuin Budapest Prideen yhdessä tulevan työnantajani ILGA-Europen hallituksen ja toimiston väen kanssa. Unkarin 12. Pride-kulkue oli kokonaisuutena kiva kokemus, mutta kesken matkaa pääosin nationalistista puoluetta edustaneet vastamielenosoittajat alkoivat häiritä menoa tarpeettoman paljon. Tuntui todella tärkeältä olla mukana osoittamassa solidaarisuutta unkarilaisille. Kulkueeseen heitettiin joukoittain kananmunia, muutamia savupommeja ja YLEn tietojen mukaan jopa pulloja. Suojauduin kananmunilta ILGA-Europen leveän banderollin taakse, jota kannoimme yhdessä. Väkijoukko huusi kulkueelle törkeyksiä sotilaallisen rytmikkäästi. Myöhemmin illalla ilmeisesti joitakin Pride-osallistujia oli hakattu kaupungilla heidän lähdettyään Pride-viikon pääjuhlasta. Oloni kulkueessa oli hermostunut. Olin tietenkin kuullut munia heitetyn mm. Tallinnan toissakesäisen Priden osallistujien päälle, mutta itse koettuna kadunvarsien aggressiivisuus hämmensi ja pelottikin.