— Aija Salo

Aarioikeisto jarjestaytyy Euroopassa

Eraan unkarilaisen radiokanavan kaksi tyontekijaa erotettiin muutama paiva sitten heidan laitettuaan kanavan nettisivuille kuvamanipulaation seksuaalivahemmistoon kuuluvasta hallituksen virkamiehesta rinnassaan vaaleanpunainen kolmio, natsien keskitysleireilla kayttama homosymboli. Mm. Unkarin paaministeri ja radiokanavan johto ovat tuominneet kuvan ja sen julkistamisen jyrkasti. Radiokanavan omistaa Unkarin oikeisto-oppositio. Unkarissa uusi aarikansallismielinen jarjesto Magyar Garda jarjestaa jaseneksiliittymisrituaaleja ja lainaa symboleja Unkarin toisen maailmansodan aikaiselta natsipuolueelta, Arrow Crossilta (en tieda miten nimi on yleensa suomennettu). Viime lauantaina 56 henkiloa otettiin uusiksi jaseniksi lahella presidentinlinnaa pidetyssa seremoniassa. Tama esimerkki nayttaa osaltaan, miten seksuaali- ja sukupuolivahemmistojen asema ja homofobia kytkeytyvat laajemmin ihmisoikeuksiin, syrjimattomyyteen ja yhteiskunnalliseen ilmapiiriin. Tietamattomyyteen perustuvaa homofobiaa esiintyy ihan tavallisessa keskiluokkaisessa arjessa, mutta se voi liittya myos aarioikeistolaiseen ideologiaan. Vaikka Pohjoismaissa ratkaisevaa seksuaali- ja sukupuolivahemmistojen asemalle on suuren enemmiston asenteet, monessa maassa esiintyy yha paljon Suomea laajemmin todellista vakivallan uhkaa ja vakavaa kiihotusta kansanryhmaa vastaan. On tarkeaa, etta suomalaiset poliitikot, puolueet ja jarjestot kiinnittavat huomiota ihmisoikeuksiin Suomen lisaksi kansainvalisesti, myos Euroopan ja EU:n sisalla. Syrjivat ja vihaa lietsovat teot - niin symboliset kuin konkreettinen vakivalta - on tuomittava ja hallituksilta on vaadittava suurempaa poliittista tahtoa yhdenvertaisuuden ja koskemattomuuden turvan edistamiseksi. Toinen asia on, etta yhdenvertaisuuden edistaminen etenee pitkalla tahtaimella parhaiten myonteisten keinojen kautta eli esimerkiksi kouluissa toteutettavalla yhdenvertaisuus-, tasa-arvo- ja monikulttuurisuuskasvatuksella ja sosiaalista ja taloudellista eriarvoisuutta vahentamalla, mutta tarvitaan myos sanktiojarjestelma ja vahvoja viesteja siita, etta ihmisoikeudet ovat loukkaamattomia - myos seksuaali- ja sukupuolivahemmistojen kohdalla.