— Aija Salo

Flying Finns go kernemelk

Tänään kävin Belgian Suomi-klubin lenkkiporukan kanssa juoksemassa ihan oikeassa metsässä. Mielenkiintoista tavata Belgiaan pysyvästi perheineen asettuneita suomalaisia, jotka ovat olleet täällä toissä Suomen EU-jäsenyyden alkutaipaleelta asti. Flying Finns -porukka tapaa joka sunnuntai klo 10 lenkkiä varten. Osa porukasta myos tekee yhdessä maratonmatkoja eri maihin. Etenkin Bonnin maratonia kehuttiin minulle. Askel oli kevyt ja tunsin itseni taas tosi reippaaksi. Illalla menen vielä spinningiin! Siinä ajetaan kuntopyorällä vaihtelevalla vastuksella tunnin ajan musiikin tahdissa. Suomalaisten lisäksi olen tutustunut mm. Brysselin pieneen, mutta tiiviiseen norjalaisyhteisoon ja eilen pariin islantilaiseenkin. Taisivat olla ensimmäiset koskaan kohtaamani islantilaiset. En todella muista ketään islantilaista elämäni varrelta. Tyokaverini Silvan muisti tavanneensa ainakin yhden islantilaisen: rastatukkaisen Ibrahimin. Olen oppinut täällä jo monenlaista. Yksi havainto koskee kirnupiimää (kernemelk/lait battu). Se on uskomattoman pahaa. Kehotan välttämään ehdottomasti kernemelkin ostamista ja varsinkin juomista. Kyseinen litku ei muistuta edes etaisesti oikeaa piimää, puhumattakaan maidosta. On ikävää kaataa puuroonsa kernemelkkia ja luulla sen olevan rasvatonta maitoa. En keksi ko. juomalle mitään järjellistä käyttotarkoitusta.