— Aija Salo

ETY-jarjesto Suomen johdolla homofobiaa vastaan

Tanaan lahden kolmeksi paivaksi Varsovaan ETYJ:n ihmisoikeuskokoukseen, Human Dimension Implementation Meetingiin (HDIM) jonka jarjestaa ETYJin alainen Office for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR). Konferenssin sivut: http://www.osce.org/conferences/hdim_2007.html. Oma tehtavani konferenssissa on pitaa ILGA-Europen puheenvuoro siita, etta ETYJn tulisi tehostaa tyotaan niiden ihmisoikeuskysymysten osalta, jotka liittyvat seksuaaliseen suuntautumiseen, sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun. ODIHRn talla viikolla julkaisema raportti viharikoksista ETYJ:n jasenmaissa on saatavilla netista: http://www.osce.org/odihr/item_11_26296.html. Raportissa kasitellaan myos homofobisia rikoksia. ODIHR:n kautta ETYJ tekeekin hyvaa tyota homofobian vahentamiseksi jasenmaissa. Vuonna 2008 ETYJin puheenjohtajuus siirtyy Suomelle. Suomella on silloin tuhannen euron paikka tuoda maaratietoisesti esiin seksuaali- ja sukupuolivahemmistojen ihmisoikeudet luontevana ja valttamattomana osana ihmisoikeustyota. PS. Sosiaalinen elamani on ilmeisesti ollut vilkasta, koskapa en ole viikkoihin tullut kirjoittaneeksi blogiin. Tana viikonloppuna vietin aikaa suomalaisten tuttujen kanssa, jotka MEP Alexander Stubb oli kutsunut Brysseliin seksuaali- ja sukupuolivahemmistoteeman puitteissa. Viikko sitten juhlin ystavien kesken uutta kotiani. Koti on tilapainen, tarvitsen marraskuun alusta uuden asunnon. Kiitos kaikista vinkeista!