— Aija Salo

Luottamuksen logiikka

World survey -tutkimuksella on kartoitettu, mihin suomalaiset luottavat. Netti-HS uutisoi tanaan. http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Suomalaiset+luottavat+yh%C3%A4+poliisiin+ja+armeijaan/1135230189895. Luottaako kansa vaarin? Eniten luottamusta saavat osakseen poliisi ja puolustusvoimat (hyvana kolmosena tuomioistuimet), kun taas vahiten luotetaan "Euroopan Unioniin, lehdistoon ja puolueisiin". Hallitukseen luottaa 64 %, mutta hallituksen valinneeseen eduskuntaan kuitenkin vain 56%. Julkiseen terveydenhoitoon ja sosiaaliturvajarjestelmaan, joista em. paatoksentekijat ovat viime kadessa vastuussa, luottaa lahes 80 % kansasta. Loogista. Mihin instituutioihin sina luotat? Mitahan itse vastaisin... Riippuu aika paljon siita, mita kysytaan. Itse kukin varmaan tulkitsee kaiken maailman mielipidekyselyjen kysymyksia miten milloinkin. Mieltavatko ihmiset esimerkiksi hallitukseen tai eduskuntaan luottamisen suhteessa niiden nykyiseen kokoonpanoon, vai yleisesti?