— Aija Salo

Sosiaalisena ihmisoikeuskokouksessa Vilnassa

ILGA-Europen vuotuinen liittokokous on parhaillaan meneillaan Hotelli Contissa Vilnan vanhankaupungin tuntumassa. Eilen paistoi aurinko, mutta tama viides paiva Liettuassa alkoi taas pilvisena. Hyva niin, koska mielenkiintoiset tyopajat ja harvinainen mahdollisuus tavata hlbt-aktivisteja yli 40 maasta pitavat suurimman osan 200 osallistujasta tiiviisti sisatiloissa keskustelemassa. Konferenssin blogi ja muuta tietoa loytyy os. www.ilga-europe.org. Yleisteeman "LGBT rights are human rights - respect, recognition and responsibilities" alla kasitellaan laajaa kirjoa aiheita ja nakokulmia transkysymysten valtavirtaistamisesta ja lesbojen terveydesta ILGA-Europen talouteen ja hallituksen valintaan. Itse olen paikalla yhtena jarjestajista. Kuulun pian neljatta kuukautta ILGA-Europen "dream teamiin" kuten toiminnanjohtajamme Patricia Prendiville eilen konferenssin virallisissa avajaisissa nimitti henkilokuntaa. Tanaan hotellin ulkopuolella oli pikkuruinen homovastainen mielenosoitus. "Go home" ja "Lithuania anti-gay zone" -kylteilla varustautuneet, tavallisilta liettualaisilta nayttaneet seitseman eri-ikaista mielenosoittajaa yllattyivat siita, etta moni konferenssimme osanottaja meni juttelemaan heidan kanssaan ja haastamaan heidan stereotyyppisia ja ennakkoluuloisia nakemyksiaan avoimesti ja asiallisesti. Muilta osin konferenssi on sujunut rauhallisesti ja hyvassa hengessa. Tama on ensimmainen kerta kun osallistun ILGA-Europen vuosikokoukseen. Kokemus on hyva. Olen ehtinyt jopa nukkua kunnon younia. Nailla nakymin olen ensi vuonna Wienissa suuremmassa vastuussa konferenssin jarjestelyista, koska ILGA-Europen "ohjelmayksikko" (programmes service area) vastaa silloin konferenssin organisoinnista. PS. Kuukauden mittainen blogitaukoni johtui yksinkertaisesti siita, etta elamani Brysselissa on hyvassa mielessa taytta. Olen keskittynyt elamiseen, en elamasta kertomiseen internetissa. Facebookissa tosin vierailen ahkerasti. Eilen tuli mieleen, etta Facebookin status updatet tunnetiloineen ja tekemisineen ovat omanlaistaan paivakirjaa, vaikka ne ovat lyhyita. Ehka ne pitaisi ottaa itselle talteen... Jonain paivanahan Facebook voi kaatua, ja kuinkas sitten suu pannaan.