— Aija Salo

"Avoin haku": nuoret vaikuttamaan ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan

Ulkoministerio on avannut haun nuorten ulko- ja turvallisuuspoliittiseen ryhmaan, jonka tehtavana on pohtia laaja-alaisesti ulko- ja turvallisuuspoliittisia kysymyksiä ja kommentoida ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon valmistelua vuoden 2008 aikana. Hakuohjeet: http://www.formin.fi/Public/default.aspx?contentid=107532&nodeid=15145&culture=fi-FI Hyva homma. Kaikkeen poliittiseen keskusteluun pitaa saada mukaan eri-ikaisten nakemyksia. Nuorilla aktivisteilla on ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan tuoreempi ote kuin urautuneilla poliitikoilla. Odotan mielenkiinnolla, millainen ulko- ja turvallisuuspoliittisen nuortenryhman kokoonpanosta tulee. Vaikka tarkkoja kriteereja ei ole maaritelty, puoluekirjalla on varmasti merkitysta valinnassa. Toivottavasti sita ei painoteta liikaa, vaan mukaan otetaan puoluekannasta riippumatta hyvia keskustelijoita ja aihepiirista oikeasti kiinnostuneita. Ja myos oikeasti nuoria - siis alle kaksikymppisia. Ote hakuohjeista: "Mukaan voi päästä, jos on aktiivinen ja ennakkoluuloton, kiinnostunut ulko- ja turvallisuuspoliittisista kysymyksistä, vaikuttaa kenties järjestöissä ja on valmis sitoutumaan ryhmän työskentelyyn. Ryhmään voivat hakea kaikki nuorisolain piirissä olevat eli alle 29-vuotiaat nuoret." Ulko- ja turvallisuuspolitiikka pitaa kasittaa laajasti. Minulle se tarkoittaa erityisesti ihmisoikeus- ja demokratiakysymysten painottamista, kriisien ennaltaehkaisya ja siviilikriisinhallintaa. Suomella on mm. meneillaan olevalla ETYJ-puheenjohtajakaudella merkittava mahdollisuus nostaa ihmisoikeuksia, kuten tasa-arvo- ja vahemmistokysymyksia, kansainvalisten instituutioiden agendalle.