— Aija Salo

Ankaran ensimmäinen anti-homofobiakulkue onnistui

Tervehdys Turkin pääkaupungista Ankarasta. Osallistun KAOS-järjestön kolmanteen kansainväliseen homofobian vastaiseen konferenssiin. Puhun huomenna EU:n jäsenyysneuvottelujen luomista mahdollisuuksista edistää seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asemaa. Tänään, kansainvälisenä homo- ja transfobian vastaisena päivänä, sateenkaariliput liehuivat Ankarassa ensimmäistä kertaa avoimessa kulkueessa. 200-henkinen kulkue homo- ja transfobiaa vastaan kulki ihmisoikeusmonumentilta parlamentille. Oli todella liikuttavaa marssia mukana rauhallisessa ja innostuneessa joukossa, joka lauloi turkiksi säkeitä "Homot ja lesbot eivät lakkaa puhumasta, he ovat olemassa". Parlamentin lähellä järjestäjien edustaja piti puheen kymmenien toimittajien seuratessa tapahtumaa. Itsekin pääsin ILGA-Euroopan edustajana antamaan kaksi haastattelua täkäläisille tv-kanaville. Konferenssin sessioiden välillä ehdin hotellihuoneeseeni seuraamaan livenä netistä vihreiden puoluekokousta, joka on Mikkelissä. Osoitteesta www.vihreat.fi/live löytyy linkki Yahoo-sivulle, jossa voi kuunnella ja katsella puhujia suorana ja kommentoida chatissa. Minulle tämä on tosi kiva mahdollisuus, koska Mikkeli on kotikaupunkini, ja olen haikeana, kun en päässyt puoluekokoukseen kotikentälle tapaamaan uusia ja vanhoja tuttuja ja osallistumaan vihreään keskusteluun.