— Aija Salo

Norja tasa-arvoisti avioliittolain ja adoptio-oikeuden

Eilisillan riemu-uutinen oli, etta Norjan suurkarajat hyvaksyivat lakiesityksen, jolla vuonna 1993 voimaan tullut laki parisuhteen rekisteroinnista sulautettiin avioliittolakiin, josta tuli siten sukupuolineutraali. Samassa yhteydessa samaa sukupuolta olevat avioparit tulivat tayden adoptio-oikeuden piiriin, ja naispareille tuli mahdollisuus saada hedelmoityshoitoja. Norja oli maailman kuudes valtio, joka hyvaksyy samaa sukupuolta olevien parien avioliiton. Matka ihmisten yhdenvertaiseen kohteluun perhesuhteista ja seksuaalisesta suuntautumisesta riippumatta on maailmanlaajuisesti pitka, ja Pohjoismaissakin on viela paljon tehtavaa, mutta Norjan paatoksen kaltaiset hyvat uutiset rohkaisevat uskomaan, etta muutos on mahdollinen. Ruotsissa valmistellaan parhaillaan sukupulineutraalia avioliittolakia, ja Suomessakin sita on jo esitetty eduskunnassa: ainakin kansanedustaja Oras Tynkkynen on tehnyt aloitteen sukupuolineutraalista avioliitosta. Lahipaivina ja -viikkoina jannitetaan EU:n tasolla merkittavaa askelta yhdenvertaisuudessa. EU:n komissio antaa heinakuun alkupaivina EU:n ministerineuvostolle esityksen uudesta syrjinnanvastaisesta lainsaadannosta eli direktiivista. ILGA-Eurooppa on yhdessa muiden kansalaisjarjestojen kanssa kampanjoinut koko vuoden hurjasti sen puolesta, etta direktiiviesitys sisaltaisi kaikki syrjintaperusteet ja tarjoaisi yhtalaisen syrjintasuojan riippumatta iasta, seksuaalisesta suuntautumisesta, vammaisuudesta, uskonnosta tai vakaumuksesta. (Etniseen taustaan perustuva syrjinta on kielletty laajasti jo aiemmassa direktiivissa, joka rajoittuu muiden syrjintaperusteiden osalta vain tyoelamaan. Sukupuoleen ja sukupuoli-identiteettiin perustuva syrjinta taas on kielletty erillisessa, sukupuolten tasa-arvoa koskevassa direktiivissa.)