— Aija Salo

Maahanmuuttovirastossa asenneongelma

Vaikuttaa vahvasti siltä, että Ulkomaalaisviraston (UVI) nimen muuttaminen Maahanmuuttovirastoksi ei ole parantanut viraston nihkeää, jopa vihamielistä suhtautumista asiakkaisiinsa eli maahanmuuttajiin. Uusinta uutta on tänään netti-Hesarista lukemani idea laittaa nuoret turvapaikanhakijat "vapaaehtoiseen" ikätestiin: henkilön ikää arvioitaisiin hammas- ja ranneluiden kehitystä mittaamalla. Huh huh. Kas, kun ei kalloja aleta mitata! Taustalla on epäily, että täysi-ikäiset tulijat ilmoittavat olevansa alaikäisiä turvapaikkaprosessin helpottamisekst- esiintyvät väärillä henkilöpapereilla tms. Varmasti näin tapahtuu joskus. Lisäksi monissa maissa ja etenkin konfliktialueilla henkilöpapereihin merkitty syntymäaika ei alunperinkään ole kovin tarkka. Muistaakseni Suomea taannoin yleisurheilussa edustaneella Wilson Kirwalla esimerkiksi on epäselvyyttä todellisesta iästään. Hakemusten pitkistä käsittelyajoista kärsivän Maahanmuuttoviraston resurssien käyttäminen siihen, että traumatisoituneita, usein yksin Suomeen saapuneita nuoria ajetaan epäluottamuslauseen kanssa laboratorioon, on ihan tästä maailmasta. Siis tästä epäluuloisesta, usein epäinhimillisestä, raha- ja kilpailuorientoituneesta yhteiskunnasta. Toivottavasti tämä idea jäisi kuitenkin mappiin Ö. Suomessa tarvitaan hädän poistamiseen tähtäävää, integroivaa maahanmuuttopolitiikkaa - mukaan lukien turvapaikkapolitiikka - eikä sitä, että muutamaa kymmentä vuosittain myönnettävää turvapaikkaa ja muutamaa sataa hakemusta kohden pyöritetään valtavaa koneistoa, jonka tarkoitus on nöyryyttää ihmisiä ja palauttaa heitä maihin, joissa on epävakaat olot ja joissa heillä ei ehkä ole perhettä tai muuta sosiaalista turvaverkkoa selviytymisen tueksi.