— Aija Salo

Paljastuksia

Kuntavaalien ennakkoäänestys jatkuu ulkomailla 18.10. asti ja Suomessa 21.10. asti. Nyt uurnille! Itse äänestän Helsingissä huomenna vihreiden Eva Isakssonia, 153, www.evaisa.net. Muita loistavia ehdokkaita ovat mm. Piia Häkkinen, Elina Valkama, Elina Moisio ja Laura Nordström. Miesehdokkaista suosikkejani ovat mm. Tuomas Rantanen, Ville Ylikahri ja Kalle Könkkölä. Muidenkin ehdokkaiden esitteitä olen jakanut, ja olen tietenkin edelleen sitä mieltä, että myös vihreät kansanedustajat ovat mahtavia tyyppejä ja päteviä poliitikkoja. Valtuustoon tarvitaan kuitenkin uusiakin kasvoja, ja äänestäjiltä tukea niille(kin) ehdokkaille, jotka ovat vähemmän tunnettuja. Jos äänestäisin Helsingissä vasemmistoliittoa, ääneni menisi Miina Kajokselle, ja jos kokoomusta, valitsisin "arkivihreän" Laura Rissasen. Vantaalla vihreä ykkösehdokkaani on Maria Saarivuo. Muita suosikkejani ovat Annastiina Lundqvist, Outi Hannula, Terhi Niinimäki, Leena Korhonen ja NMKY:n väkivallan hyväksyvistä avioliittokursseista kantelun tehnyt Sari Roman-Lagerspetz. Espoossa äänestäisin Eekku Aromaata, mutta kannattaa tsekata myös Marjut Joensuu ja esteettömyyden asialla oleva Sami Virtanen. Muutamia muita paikkakuntia, joiden kohdalla uskallan laittaa lusikkani soppaan: Tampereella kannattaa muistaa Amu Urhonen ja Veikko Halmetoja, Mikkelissä Kerttu Hakala, Taivassalossa Laura Rantanen (saataisiinko historiallisesti Taivassalon ensimmäinen vihreä ehdokas myös ensimmäiseksi vihreäksi valtuutetuksi?!?), Järvenpäässä Kaisa Saarikorpi (tai jos haluaa äänestää demarimiestä: Hannu Maaranen), Turussa Sini Terävä (jos haluaa äänestää vasemmistoliittoa: Mirka Muukkonen)… En tietenkään ole käynyt ehdokaslistoja tarkasti läpi enkä muista kaikkia tuttujakaan ehdokkaita, saati osaa tai halua asettaa kaikkia ehdokkaita "paremmuusjärjestykseen", mutta ajattelen, että tämäntyyppinen hyviksiksi tietämieni ehdokkaiden suosittelu / mainostus ei ole keltään pois. Älköön kukaan pahastuko, jos oma nimi tai lempiehdokas ei löydy henk. koht. listaltani! Helsingissä pelkästään vihreitä ehdokkaita on 127, Vantaalla, Espoossa, Turussa ja Tampereella sata kussakin. Äänestäjiä riittänee jokaiselle, ja aika moni äänestäjä toivottavasti löytää vihreiden monipuolisilta listoilta sen itselleen sopivimman ehdokkaan. Helsingissä sen voi tehdä vaikkapa vaalivalitsimen avulla (www.helsinginvihreat.fi). Kaikkein tärkeintä on vihreiden kokonaismenestys kussakin kunnassa - jokaisen yksittäisen ehdokkaan kampanja on elintärkeä myös listalle ja koko puolueelle. Intoa kaikille ehdokkaille ja tukiryhmäläisille viimeiseen kampanjapuristukseen!