— Aija Salo

Tavastialla tavataan

Huomisesta tulee pitkä päivä vaalilautakuntineen ja -valvojaisineen. Tervetuloa Helsingin, Vantaan ja valtakunnan vihreiden avoimiin tulosvalvojaisiin (ja vaalivoiton juhlintaan) Tavastialle sunnuntaina klo 19! Tänään otan rauhallisesti, mutta käyn jakamassa loput laukussa pyörivät kaverien esitteet postiluukkuihin tai suoraan äänestäjille. Aamiaisella huvitin itseäni laatimalla veikkauksen uuden vihreän valtuustoryhmän kokoonpanosta: ketkä 20 menevät todennäköisimmin läpi. Listalla on aika paljon nykyisiä valtuutettuja ja varavaltuutettuja. Tein myös toisen listan: Ketkä muodostaisivat vihreän ryhmän, jos saisin valita 127 ehdokkaasta 20 mieleisintäni. Suosikkilistani eroaa arvauslistasta siten, että siinä on enemmän nuoria, ensikertalaisia ja muita sellaisia ehdokkaita, joilla on aatetta ja draivia, mutta jotka eivät syystä tai toisesta (yleensä pienestä budjetista johtuen) ole saaneet yhtä paljon näkyvyyttä kampanjassa kuin moni jo asemansa vakiinnuttaneista ehdokkaista. Monia samojakin nimiä listoilla toki on. Ähäkutti, enpäs kerrokaan, keitä listoillani on. ;-) Olen vakuuttunut, että ryhmästä tulee joka tapauksessa hyvä - Helsingin vihreiden lista on kautta linjan vahva ja pätevä. Muiden paikkakuntien, kuten Espoon ja Vantaan, ehdokkaita ja kampanjoita en tunne tarpeeksi arvatakseni, ketkä valitaan valtuustoon. Toivotan kaikille ehdokkaille kovasti onnea ja hyviä hermoja viimeisten 36 tunnin odotukseen! Suunnilleen niin kauan vielä menee, ennen kuin lopulliset tulokset (jotka keskusvaalilautakunnat tietenkin vielä tarkistuslaskevat ensi viikolla) saadaan selville.