— Aija Salo

Taas vaalipäivä

Tänään jännitän USAn presidentinvaaleja. Suomen molemmissa edellisissä presidentinvaaleissa olin ensimmäisellä kierroksella Heidi Hautalan takana, vaikka reaalipoliittisesti toivoin Tarja Halosen voittoa. Ajattelin, että ensimmäisellä kierroksella voi tukea parasta ehdokasta ja riittää, että asetun vasta toisella kierroksella sen ehdokkaan taakse, joka on paras niistä, joilla on todelliset voittomahdollisuudet. USAn presidentinvaaleissa ei ole toista kierrosta, ellei puolueiden esivaaleja lasketa ensimmäiseksi kierrokseksi. Demokraattien esivaalissa kannatin Hillary Rodham Clintonia. Hänen hävittyään siirryin kannattamaan Barack Obamaa. Vaali on luultavasti tiukka, ja jos Obama häviää John McCainille, pettymykseni ja kiukkuni suuntautuu osittain niitä äänestäjiä kohtaan, jotka valitsevat jonkun pienpuolueiden ehdokkaista. Vaikka sekä Obaman että McCainin politiikassa - tai pikemminkin USAn politiikassa presidentin johdolla - tulee varmasti olemaan valtavasti kritisoitavaa, kumpi sitten tuleekaan valituksi, demokraatin valinta on todella tärkeää George W. Bushin kahdeksan vuoden katastrofikauden jälkeen. Uskon, että Obama oikeasti edustaa melko arvoliberaalia linjaa ja tulee tuomaan sen esiin myös presidenttinä, vaikka hän on vaalikampanjan aikana ottanut (rajallisten) havaintojeni mukaan vain vähän (riittävän myönteistä) kantaa esimerkiksi seksuaalivähemmistöjen (sukupuolivähemmistöistä puhumattakaan) tai naisten oikeuksiin. Niin ja USAssahan presidentin on pakko olla uskovainen kristitty. God bless you, God bless United states of America, päätti Obama eilenkin ainakin yhden puheistaan. Jos McCain tulisi valituksi, toivon, että hänkin ottaisi askeleen takaisin kohti aiempaa suhteellisen (republikaaniksi) liberaalia linjaansa ja ottaisi etäisyyttä pahimpiin äärioikeistolaisiin abortin, lesbojen, sukupuolten tasa-arvon, muslimien jne. jne. vastustajiin (kuten varapresidenttiinsä, köh köh, lieneeköhän turha toive). Äänioikeutta minulla ei tietenkään ole USAn presidentinvaaleissa. Noilla vaaleilla on kuitenkin valtava merkitys sekä symbolisesti että konkreettisesti niin USAssa kuin maailmanlaajuisesti, joten viisastelu USAn vaalien seuraamisesta tai niihin kantaa ottamisesta on mielestäni perusteetonta. Ilmiönä ja maailman politiikkaan vaikuttavana asiana kyse ei ole "USAn sisäisestä asiasta".