— Anna Mäkelä

Claes, oi Claes!

Isänpäivä valkeni lumisena. Tällä kertaa paketista kuoriutui Claes Andersonin uutuuskirja Salto Mortale, joka kertoo keski-ikäisten poliitikkojen ja virkamiesten elämästä. Sopii siis meidän perheeseemme kuin nenä naamaan. Viime vuonna annoin Sauli Niinistön Viiden vuoden yksinäisyyden, mutta tänä vuonna aion nauttia lahjasta itsekin. Ensimmäinen joululahjani Pekalle oli myös Claes Andersonia; tämän poliittiset muistelmat "Kaksitoista vuotta politiikassa". Ehkä kokoomuslainen mieheni saa tänä jouluna Oras Tynkkysen ilmastonmuutoskirjan? Lokakuussa KaksPlus-lehdessä aloittamastani kirjapalstasta on seurannut, että seuraan taas uutuuskirjallisuutta ja luen sitä tuoreeltaan, jopa uunilämpöisenä. Kustantamojen katalogeja on sitä paitsi ihana selata. Kolmen esittelyn arvoisen kirjan löytämiseksi pitää lukea vähintään neljä kirjaa (yleensä romaania) kuussa. Tähän asti tehtävä on ollut helppo - eläköön kirjallisuuden tila Suomessa! Lukemisto tosin rajautuu automaattisesti potentiaalisesti lehden lukijakuntaa kiinnostaviin teoksiin. Saa nähdä, kuuluuko Salto Mortale niihin.