— Anna Mäkelä

Liikuntatuntien funktio

Jyväskylän liikuntatieteellisessä on paraikaa meneillään kiinnostava väitöstilaisuus: LitM Markus Soini väittää, että liikunnan numeroarvostelu heikentää yläasteikäisten viihtymistä ja motivaatiota ja voi vaikuttaa aikuisiän liikuntaintoon. Tutkimustulos vahvistaa oman arkikokemukseni koululiikunnasta (josta kirjoitin muuten myös aikanaan City-lehden kolumniini - http://www.annamakela.fi/kompelot_kyykkyyn.html ). Liikunnalla on minusta koulussa eri funktio kuin ns. tietoaineilla. On toki tärkeää saada yleissivistystä silläkin osa-alueella ja tuntea eri lajeja ja niiden perusperiaatteita. Mutta koululiikunnan päätehtävä on mielestäni innostaa lasta liikkumaan ja juurruttaa tämä hyvä tapa osaksi päivittäistä elämää aina hamaan hautaan asti. Minusta olisi ainakin kokeilemisen arvoista antaa numero sitä haluaville ja arvioida muita kirjallisesti. Tärkeintä on myönteinen asenne liikuntaan, ei se, osaako tehdä tuplavoltin hyppyarkulla.
Jaa sivu: