— Anna Mäkelä

Raivio puhuu asiaa

Ylin työnantajani, Helsingin yliopiston kansleri Kari Raivio puhui keskiviikkona virkaanastujaisissa yliopistojen erikoistumisen välttämättömyydestä. Itse istuin työhuoneessani tekemässä tulosta, joten lainaan yliopiston intranettiä: "Toiminnallinen erikoistuminen tuntuu olevan keskustelunaiheena tabu, vaikka yliopistojen itselleen asettamat tavoitteet ovat nykyisellään epärealistiset. Kannattaako kaikkien tehdä kaikkea? Panostaminen alueelliseen kehitykseen, yhteistyöhön eri toimijoiden kanssa ja yliopiston kulttuuritehtävän vaaliminen ovat yhtä kunniallisia päämääriä kuin voimavarojen haaskaaminen keskinkertaiseen tutkimukseen." Anna Mäkelä vastaa: ei, kaikkien ei kannata tehdä kaikkea. On aivan järjetöntä, että kaikki Suomen yliopistot, Rovaniemeä lukuun ottamatta, pyrkivät kansainvälisen tutkimuksen kärkeen. Tällä rahoituksella ja väestöpohjalla se on täydellisen epärealistinen tavoite. Muutenkin koko korkeakouluverkkoa tulisi tarkastella kriittisesti. Esimerkiksi oman alani koulutusta on aivan liikaa. Erityisesti ammattikorkeakouluista valmistuvat medianomit joutuvat tuoreen selvityksen mukaan koulutustaan vastaamattomiin töihin, koska kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa. Samaa valittaa mm. Tradenomiliitto. Mutta koulutuspaikkojen vähentämisestä puhuminen on tässä maassa poliittinen itsemurha (ehkä se on minunkin kohtaloni!).