— Anna Mäkelä

Koulutus- vai aluepolitiikkaa?

Kauppalehti Presso julkaisi tänään korkeakoulupoliittisen mielipidekirjoitukseni: Kohtuus korkeakoulujen aloituspaikkoihin Helsingin seudun kauppakamarin varatoimitusjohtaja Sampsa Saralehto (Presso 2.12.) tahtoo koulutuspolitiikkaa, joka on vapaa aluepolitiikan kurimuksesta. Yhtenä toiveena hän esittää korkeakoulujen aloituspaikkojen lisäämistä pääkaupunkiseudulla, jossa on paljon aloittajia. Saralehto on oikeassa siinä, että maamme korkeakouluverkosto on liian tiheä ja syntynyt aluepoliittisista intresseistä. Mutta onko aloituspaikkojen lisääminen tänne myöskään kestävää koulutuspolitiikkaa vaiko vain omanlaistaan aluepolitiikkaa? Vallinneen koulutuspolitiikan seurauksena korkeasti koulutettujen työttömyys on Suomessa lisääntynyt. Pääkaupunkiseudulla on työttöminä esimerkiksi kauppatieteilijöitä ja insinöörejä -sellaisten ammattiryhmien jäseniä, jotka ovat perinteisesti työllistyneet hyvin. Myös opiskelijajärjestöt ovat ilmaisseet huolensa korkeakoulutettujen suuresta määrästä. Yliopistojen yhteistyötä tulee Saralehdon ehdottamalla tavalla lisätä ja koko korkeakouluverkostoa tarkastella kriittisesti. Kannattaa myös pitää mielessä, että kansainvälisissä huippuyliopistoissa opiskelija-opettaja-suhde on aivan toista luokkaa kuin laman jälkeisessä isänmaassamme. Myös ammatillista koulutusta pitäisi vahvistaa - Suomi kun tuskin jatkossakaan tarvitsee pelkkiä valtiotieteilijöitä ja tradenomeja. Anna Mäkelä VTM, mediatutkija Kauniainen