— Anna Mäkelä

Maailman paras lehti

Maailman paras aikakauslehti on naistenlehti Tulva, joka taas eilen tipahti postilaatikkoon. Olin perustamassa Tulvaa neljä vuotta sitten ja toimin sen päätoimittajana, mutta päästyäni kaupunginvaltuustoon ja saatuani lapsia jouduin luopumaan tästä harrastuksesta. Tulvaa oli perustamassa joukko ihania älykkäitä naisia, joiden kanssa oli ilo työskennellä. Tunnen yhä lämpimän läikähdyksen sydämessäni ja äidillistä ylpeyttä, kun näen lehden ja muistelen yhteisiä ponnistuksiamme sen synnyttämiseksi. Tässä numerossa suosikkijuttuni oli juttu kosmetiikasta. Niina Mäkeläinen (loistava henkilöjuttujen kirjoittaja joka on surukseni siirtynyt radioon) kirjoittaa meikkiteollisuuden turhista lupauksista, joita ei edes yritetä lunastaa ja joiden epäuskottavuuden me ostajatkin olemme hiljaisesti hyväksyneet. Helmi on Suomen kosmetologiyhdistyksen toiminnanjohtajan haastattelussa antama lausunto: ”Me käytämme voiteita, voimme hyvin ja olemme hyvännäköisiä, mutta emme anna haastatteluja kosmetiikasta.” Vastausta siihen, miksi kallis voide on parempi kuin halpa (ja mihin voiteita ylipäänsä tarvitaan), ei tämäkään juttu anna. Jäämme odottamaan.