— Anna Mäkelä

Ylen hyvää toimintaa

Tänään avataan tuhansissa lapsiperheissä joulukalenterin ensimmäinen luukku. Monet vanhemmat avaavat myös Yleisradion joulukalenterin. Se on tänä vuonna uusinta, ja Helsingin Sanomien tiedon (HS C1) mukaan myös vastedes joka toinen vuosi. Joulukalenterin tuottaminen maksaa 200 000euroa. Se on paljon rahaa - kotimainen draama on tunnetusti kallista. Samaan aikaan Yle maksaa suuria summia erinäisten kiekonheittokilpailujen televisiointioikeuksista. Kumpi on parempaa julkista palvelua: urheilun näyttäminen massoille vai kotimaisen lastenohjelman näyttäminen perheen pienimmille? Veikkaan, että 200 000e ei urheilun budjetteihin tekisi edes järkyttävää lovea - ensi vuoden Euroviisuista puhumattakaan. No, onneksi nyt esitettävä joulukalenteri on vasta vuodelta 2001. Jos rotaatio on jatkossakin viisi vuotta, joulukalenterin katsojat eivät ehkä muista jo nähneensä tarjottavan paketin.
Jaa sivu: