— Anna Mäkelä

Arvoisa yleisö, Foni!

Poliitikkona pääsee ihmeellisiin tilaisuuksiin, esimerkiksi paljastamaan veistoksia. Tällaisen kunnian sain eilen, kun kuvanveistäjä Kimmo Schroderuksen Foni esiteltiin Kauniaisten kaupungille. Veistos hankittiin kaupungin 100-vuotisjuhlan kunniaksi, ja sen - tai tekijän - valitsi sivistyslautakunta, jonka puheenjohtajana sain kunniatehtävän paljastaa veistoksen. Se sijoitettiin kaupungintalon edessä olevalle aukiolle - kansan keskuuteen siis. Seuraava lautakuntamme iso tavoite on taiteen näkyvyys kaupungin uudessa keskustassa. Kauniaisten 1970-luvulla rakennettu, osittainen homehtunut (kirjaimellisesti) ostoskeskus puretaan ja tilalle rakennetaan uusi. Haluaisimme toteuttaa keskustaprojektissa prosenttiperiaatetta; hankkia taidetta prosentilla rakennuskustannuksista. Sieluni silmillä näen jo Gallen-Kallelan BilAktieBol-julisteen tyylisen reliefin kirjaston lisärakennuksen seinässä. (Tai sitten jätän toteutuksen suosiolla taiteilijoille.)