— Anna Mäkelä

Helsingin sanomat, totuuden torvi

Eilinen Hesari oli kuin vaaliesitteestäni ja kotisivuiltani kopioitu: yhdessä jutussa esiteltiin keinoja parantaa naisten työmarkkkina-asemaa, toisessa kerrottiin lasten kotona työskentelevistä perhepäivähoitajista ja kolmannessa raportoitiin päiväkotilasten ennätysmäisestä sairastelusta tänä vuonna. STAKESin tutkijat Minna Salmi ja Johanna Lammi-Taskula esittivät samoja keinoja kuin minäkin: vanhempainvapaan isälle kuuuvan jakson pidentämistä ja päiväkotiryhmien pienentämistä. On ihan älytöntä, että päiväkotiryhmiä saa nykyään kasvattaa mielin määrin, kunhan hoitajien määrää lisätään. Vanhempien olisi paljon helpompi jättää lapsensa pienempään ryhmään, ja sellaisessa sairastellaankin vähemmän. Meidän perhe-elämämme on viimeiset kaksi kuukautta ollut yhtä silmä- ja korvatulehdusta, ja vanhemmatkin ovat saaneet osansa infektiokierteestä. Älytöntä. Myös vaihtoehtoisten hoitomuotojen käyttämistä pitäisi suosia nostamalla kotitalousvähennystä tuntuvasti. Jos joku hoitaisi lapsia kotona vanhempien ollessa töissä, elämä olisi huomattavasti helpompaa. Nyt tuntuu, että työssäkäynnistä rankaistaan joka käänteessä vanhempia, erityisesti äitiä.